Moskou-Irkutsk - Reisverslag uit Listvyanka, Rusland van Jelle Vriend - WaarBenJij.nu Moskou-Irkutsk - Reisverslag uit Listvyanka, Rusland van Jelle Vriend - WaarBenJij.nu

Moskou-Irkutsk

Door: Jelle

Blijf op de hoogte en volg Jelle

10 Februari 2016 | Rusland, Listvyanka

Donderdag 4 februari begon dan eindelijk de reis richting Chengdu. Met het vliegtuig naar Moskou met een tussenstop in Minsk, Wit-Rusland. Lekker rustig vliegtuig dus alle ruimte om de benen te strekken tijdens de vlucht. In Moskou aangekomen de trein gepakt naar het centrum en vanaf daar met de taxi naar ons hostel gegaan. Dit was even wennen, met vreemde mensen op de kamer (gelukkig was t maar 1 rus), en weinig ruimte. gelukkig was het wel redelijk in het centrum en waren alle bezienswaardigheden op loop afstand te bereiken zoals het kremlin, St. Basil's Cathedral etc. (zie foto's). Ook voor de show nog even wat random metro's gepakt, omdat de metro stations zo mooi zijn in Moskou. Verder wat biertjes gedaan in een paar kroegjes en ons opgemaakt om 6 februari in de trein te stappen richting Irkutsk. We hadden alle 4 verwacht (Koen,Tom,Nick en ik) dat er wel meer toeristen in de trein zouden zitten. Maar we waren samen met een Ierse man en 4 Kazachstanen de enige niet Russen in de trein voor zover wij het hebben kunnen zien. 4 dagen lang in de trein zitten is geen pretje, maar het uitzicht wat je er voor terugkrijgt maakt een hoop goed. De kachel stond continue op standjes Sambal, wat het slapen niet echt makkelijk maakte. We doodde onze tijd vooral met Uno'en, 31'en, Risken, zelf kaartspellen bedenken, slap lullen, en natuurlijk 's avonds met biertjes en shotjes wodka. De 3e avond in de trein zaten we met de 4 Kazachstanen aan, wat heel gezellig was en kregen we nog een presentje van ze; een fles cognac uit Kazachstan en 2 repen chocola ook daarvandaan. Een voordeel, nog geen kater gehad deze reis. Na heel veel potjes kaarten en potjes risk gespeeld te hebben, kwamen we vanochtend eindelijk aan in Irkutsk. Waar we zouden worden opgehaald en in Listvyanka aan het baikal meer zouden worden gedropt in een Baikal Chalet. Alleen heeft Irkutsk twee stations, en waren wij natuurlijk bij de verkeerde uitgestapt waardoor de Taxi die ons op zou halen, een half uurtje moest omrijden, maar dit was gelukkig geen probleem en de desbetreffende man kon er ook wel om lachen, deze man was trouwens de eerste rus die we gesproken hebben die perfect engels sprak, want een goed engels sprekende rus lijkt ook wel een utopie te zijn. Aangekomen bij het Baikal meer (het grootste zoet water meer van de wereld) zagen we een prachtig bevroren meer waar je in zn geheel overheen kan lopen, en waar al auto's overheen reden. Toen van ons Chalet over het meer naar het Baikal museum gelopen, een tocht van ong. 6km. Dit museum was alleen voor 90% int russisch uitgelegd, dus erg intressant was het niet. Nu lekker eerste nachtje in ons Chalet, met eindelijk een douche, en een lekker bed. Vrijdag vertrekken we weer richting Ulaan Baatar.

Ajeto!